Leren is moeite doen

De laatste tijd valt me iets op als het over Learning & Development gaat. Het lijkt wel alsof leren aan inflatie onderhevig is. 

In gesprekken met opdrachtgevers krijgen we steeds vaker de vraag om een e-Learning te ontwikkelen die maximaal vijf tot tien minuten mag duren. Want langer houdt niemand de aandacht vast, is de gedachte. Het moet snel, snappy, en liefst direct effect hebben. Alsof het een reclamespot is of een TikTok-video die je even tussendoor bekijkt als je op de plee zit. 

Als kind droomde ik van sensoren die je 's nachts op je hoofd kunt zetten en die alle kennis van de toets van morgen zo - baf - in je brein pompte. Hoefde je niks meer te doen. Ideale wereld leek me dat. 

Maar leren werkt gewoon niet zo. Echt iets leren vraagt om moeite doen (denk even terug aan de tijd dat je leerde fietsen). En dat is precies wat we lijken te vergeten. Platforms als Instagram, Snapchat en TikTok trainen onze hersenen om prikkels razendsnel te verwerken en direct weer door te scrollen. Paf, paf, rappo-klappo naar beneden alsof daar een pot goud voor 't grijpen ligt. Maar kennis en vaardigheden beklijven niet door er alleen even langs te swipen. Volgens mij is dit een totale misvatting net zoals die pot goud aan ‘t einde van de regenboog. Leren begint bij bewustwording en dat kost (verwerkings)tijd. Daarna moet je datgene waar je je van bewust bent geworden, gaan toepassen in de praktijk. En dan? 

Oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. 

Ja, ik weet het. Maar dat 'kost' geen tijd, het is tijd die je investeert. Ik denk dat we als L&D-professionals (en wij als makers) de moed moeten hebben om tegen deze stroom in te zwemmen. Als we écht impact willen maken, moeten we weg van de '1-2-3-snel-klaar-quick-fixes' en terug naar de essentie van leren: herkennen, erkennen, toepassen, herhalen en dat alles met best wat geduld. 'Vallen en weer opstaan', zei mijn moeder als ik van m'n fietsje viel. 

De Vlaamse psychiater Dirk de Wachter zegt het mooi: Moeite doen is goed voor je welzijn. Juist door ergens energie in te steken en niet altijd de weg van de minste weerstand te kiezen. En ook Erik Scherder, de alom bekende breinprofessor (heb em 2x live meegemaakt, aanrader!)… hij benadrukt hoe belangrijk het is om je brein actief uit te dagen. Moeite doen stimuleert je cognitieve functies en zorgt ervoor dat je hersenen gezond blijven en zich blijven ontwikkelen. 

Dus laten we weer kiezen voor leren dat je uitdaagt, confronteert, dat niet altijd leuk of gemakkelijk is. Laat staan in een paar minuten afgeraffeld kan worden. Alleen dán bereik je groei, als individu én als organisatie.