Zo creëer je beter onderling begrip op de werkvloer
04 februari 2025 
2 min. leestijd

Zo creëer je beter onderling begrip op de werkvloer

Beter begrip van elkaar op de werkvloer voorkomt veel problemen. Maar hoe pak je dat effectief én efficiënt aan?

Op de werkvloer werken mensen met verschillende achtergronden, perspectieven en denkstijlen samen. Dit kan een enorme kracht zijn, maar soms ook leiden tot verwarring en miscommunicatie. Vooral bij thema’s als neurodiversiteit kunnen misverstanden snel ontstaan; denk aan medewerkers met ADD, autisme of dyslexie. Kleine verschillen in communicatie en interpretatie kunnen grote impact hebben op samenwerking en prestaties.

Traditioneel werden dergelijke thema’s vaak behandeld in workshops met een externe trainer. Hoewel waardevol, hebben deze sessies beperkingen: ze zijn momentopnames, beperkt in tijd, ruimte en aantal deelnemers. En dus kostbaar. Wat als er een manier was om op een diepere, ervaringsgerichte manier te leren omgaan met bijvoorbeeld neurodiversiteit?

Leren door te ervaren

Nu is er interactieve video voor Learning & Development (L&D). Een methode waarmee medewerkers niet alleen leren, maar ook daadwerkelijk ervaren. Online, in eigen veilige omgeving.

Stel je een oefensituatie voor met een tweegesprek tussen een leidinggevende en een medewerker met autisme. De leidinggevende doet een verzoek, bijvoorbeeld om een taak op korte termijn af te ronden of flexibel om te gaan met een plotselinge verandering. In een traditionele training zou je nu een ongemakkelijk rollenspel krijgen. De gemiddelde werknemer houdt er niet van om in de spotlights te staan, laat staan in een ongemakkelijke situatie met een professionele acteur die je alle hoeken van de kamer laat zien. Confronterend zeker, maar ook effectief?
Met online interactiefilm houden we de deelnemer weg van het ongemak, maar laten we hem wel degelijk ervaren wat de effecten van jouw gedrag en uitspraken kunnen zijn. Dat gaat als volgt:

De deelnemer gaat actief een filmscenario in met verschillende, herkenbare situaties die op het oog heel normaal zijn. Elke scène eindigt met de vraag: 'Hoe pak je dit aan? Hoe nu verder?'. 
De kijker krijgt drie keuzemogelijkheden. Het gekozen antwoord wordt vervolgens uitgespeeld, met een verrassend element: de scène wordt weergegeven zoals de (autistische) medewerker het ervaart. Misschien voelt hij zich overdonderd door een vaag verzoek. Misschien wordt een simpele vraag als een eis geïnterpreteerd. De kijker ziet direct het effect van keuzes in zijn communicatiestijl en krijgt een unieke inkijk in hoe de boodschap kan binnenkomen bij iemand met een andere denkstijl.

Direct inzicht, betere samenwerking

Door deze aanpak worden medewerkers zich direct bewust van hun communicatiestijl en de impact ervan. Ze leren niet alleen wat ze beter kunnen doen, maar ook waarom. Dit leidt tot meer begrip, betere samenwerking en een inclusievere werkcultuur.

Met interactieve L&D brengen we leren tot leven. We zorgen ervoor dat bewustwording over neurodiversiteit geen theoretische overpeinzing blijft, maar een ervaringsgerichte reis wordt. Een reis die organisaties helpt om écht effectief samen te werken in een diverse werkomgeving.

Brede toepasbaarheid

Neurodiversiteit is slechts één voorbeeld van hoe interactief Leren & Ontwikkelen ingezet kan worden. De techniek is toepasbaar op tal van andere communicatiegerelateerde onderwerpen, zoals inclusie, klantgerichtheid, leidinggeven, maar ook onderwerpen die niet makkelijk besproken worden, zoals post-covid, migraine of overgangsklachten. Overal waar communicatie en wederzijds begrip een rol spelen, kan deze methode bijdragen aan effectiever en sneller leren

Schaalbaarheid en kostenbesparing

Een bijkomend voordeel van deze interactieve Video e-Learnings is de schaalbaarheid. In plaats van steeds opnieuw een externe trainer in te huren, biedt het een blijvend beschikbare oplossing die eenvoudig binnen de organisatie kan worden ingezet. Medewerkers kunnen op hun eigen tempo en op het juiste moment leren, zonder afhankelijk te zijn van planningen of de beschikbaarheid van trainers. Dit leidt niet alleen tot lagere opleidingskosten, maar zorgt ook voor een consistente en repeterende leerervaring. Interactieve video is daarmee een kostenefficiënte en duurzame investering in de ontwikkeling van medewerkers en de verbetering van communicatie op de werkvloer.

Meer weten over de mogelijkheden, of voorbeelden zien van reeds ontwikkelde toepassingen? Neem even contact op en we praten je vrijblijvend bij!

Over de schrijver
Co-founder van Studio Interactive
Reactie plaatsen