Kracht van keuzes
27 oktober 2022 
3 min. leestijd

Kracht van keuzes

Professionals in Communicatie en Voorlichting, maar ook in Learning & Development weten dat het een hell of a job kan zijn om tot mensen door te dringen, ze te bewegen en ander gedrag te laten vertonen. Onbewust gedrag aanpassen door bewuste interventie is een uitdaging.

Elk moment heb je een keuze

Elke dag maken we keuzes. Vaak zijn die keuzes onbewust en staan we er niet bij stil. Het besef dat je elke dag, elk uur, elke minuut een keuze hebt, vind ik oneindig fascinerend. Zit iets tegen dan kun je bij de pakken neer gaan zitten, maar je kunt ook denken: ‘Jammer, volgende keer beter. En door’. Keuzes zijn vaak een uitvloeisel van mindset. Is het glas half vol of half leeg (of weet je een kraan te vinden). 

Bij Studio Interactive maken we handig gebruik van gespecialiseerde keuzetechniek. Met slimme online video leren we verschillende doelgroepen van grote organisaties de juiste keuzes te maken. Gamified e-Learnings met echte filmbeelden van herkenbare situaties, met keuzedilemma's en trainer-acteurs die spontaan reageren op de keuzes die je in de video maakt. Door hiermee te trainen, of ermee geconfronteerd te worden, ga je anders naar dingen kijken.

Wat zou jij doen?

De kernvraag in veel trainingen is wat jij in een bepaalde situatie zou doen. Hiermee betrekken we de kijker actief bij het onderwerp. Als kijker volg je een interactief beeldverhaal, volledig opgebouwd uit film. Échte acteurs in een échte setting die gemakkelijk je werk of je thuis zou kunnen zijn. Herkenbaar en makkelijk om je in te verplaatsen. 

Je wordt daadwerkelijk meegenomen in een verhaal en doordat je telkens keuzes moet maken om het verhaal verder te laten gaan ben je een actieve deelnemer. Op speelse wijze laat je je eigen vaste gedragspatronen zien, waarop je direct - in de video - feedbacks krijgt, zonder dat je het idee hebt mee te doen aan een training, een instructie of bewustwordingscampagne.

De effecten van je keuzes worden direct zichtbaar én meetbaar. Meteen resultaat voor de deelnemer en de organisatie. Zo hebben we onlangs samen met de KNVB de duistere praktijken van matchfixers voelbaar gemaakt in een interactieve voorlichtingsfilm over gokken en matchfixing. Maak je de verkeerde keuzes, dan zie je hoe je de fuik van de fixer in loopt. Game-over. En dat komt binnen!

Over de schrijver
Co-founder van Studio Interactive
Reactie plaatsen